Első alkalommal szállítanak a kazahsztáni Kashagan mezőről kőolajat a Kaszpi-tengeri, Aktau-Baku útvonalon keresztül Azerbajdzsánba, jelentette be a Kaszpi-tengeri Nemzetközi Hajózási Társaság (ASCO) – közli az Azernews. A kazahsztáni Aktau kikötőjéből induló tartályhajón elsőként 6900 tonna nyersolajat szállítanak a már Azerbajdzsánban lévő Sangachal terminálba.
Korábban a KazTransOil, a kazahsztáni olajvezetékeket üzemeltető vállalat bejelentette, hogy 7000 tonna kőolaj próbaszállítását tervezik a kashagani mezőről Aktau kikötőjébe, hogy azt a továbbiakban a bakui kikötőbe szállítsák a kőolaj és vegyi termékek szállítására is alkalmas Academician Khoshbakht Yusifzade hajóval.
Alikhan Smailov, Kazahsztán miniszterelnöke azt mondta, hogy Kazahsztán 2023-ben 1,5 millió tonna kőolaj szállítását kezdi meg Azerbajdzsánon keresztül – többek között – az európai piacra.
A kazah olajexport a világpiaci kínálat több mint 1 százalékát, nagyjából napi 1,4 millió hordót tesz ki, és húsz éve a Kaszpi-tengeri Csővezeték-konzorcium (CPC) által üzemeltetett csővezetéken keresztül szállítják Oroszország fekete-tengeri kikötőjébe, Novorosszijszkba. Azonban 2022 nyarán Oroszország a Kaszpi-tengeri Csővezeték-konzorcium bezárásával fenyegetett, ezért a kockázat elkerülése érdekében Kazahsztánnak új és biztonságos útvonalak után kellett néznie.
2022 júliusában, Kaszim-Zsomart Tokajev, kazah elnök a vasúti útvonalak diverzifikálása és a biztos szállítás érdekében sürgetőnek vélte az Oroszországot elkerülő Transzkaszpi-tengeri Nemzetközi Közlekedési Útvonalon történő olajszállításhoz való csatlakozást, amely eredetileg Kína, Kazahsztán szárazföldi útvonalain keresztül éri el a Kaszpi-tenger, Azerbajdzsán, Georgia, Törökország és Európa határait. Tokajev hozzátette: „Kazahsztán sosem volt tengeri hatalom, de most más idők járnak…” – utalva a kaszpi útvonal által nyújtott lehetőségekre.