A konténerszállítmányozó és hajózási társaságok több ezer dollárt buknak a szerződéses tarifákból, csakhogy megtöltsék a hajókat – közli a The Wall Street Journal.
Ezzel szemben tavaly a kiskereskedők még sietve szerződtek és rekordösszegeket fizettek a szűkös helyekért a konténerhajókon, ám az árzuhanás teljesen átírta a szabályokat. Hiszen míg 2022-ben a kiskereskedőknek valósággal vadászniuk kellett egy-egy helyre a konténerszállító hajókon, addig idén a nagy hajózási társaságok maguktól keresik fel őket s nemritkán 75 százalékos árengedményeket is ajánlanak szolgálataikból. A hajókon lévő férőhelyek feltöltésének problémája tavaly ősszel kezdődött, 2023 tavaszára pedig csak még tovább rosszabbodott a helyzet. Ezzel párhuzamosan a kiskereskedők a tavalyi év második felében a fogyasztói kiadások eltolódásával túlkínálatba kerültek, és sokan még mindig a felesleges készletekkel küzdenek.
A kiskereskedők hatalmas megtakarításokat érnek el az óceáni konténerszállításon, mivel az egykoron az egekbe szökött hajózási árak jelenleg a koronavírus-járvány időszakának szintjére zuhannak, ezt a helyzetet kihasználva a vállalatok késleltetik az általában már április közepéig megkötésre került éves szerződések aláírását a konténerhajózási társaságokkal, annak érdekében, hogy az idő előrehaladtával a lehető legalacsonyabb árakat érhessék el.
Egy norvégiai székelyű szállítmányozási adatokkal foglalkozó cég (Xeneta) kimutatta, hogy idén március végén egy Ázsiából az USA-ba szállított konténer ára 1289 dollár volt, ami körülbelül 668 dollárral alacsonyabb a szerződéses árnál. Egy közepes méretű importőr számára, aki évente több ezer dobozt szállít, ez a jelentős különbség több millió dolláros éves profitot jelenthet. A Descartes Systems Group Inc. kanadai logisztikai szoftvereket forgalmazó multinacionális vállalat továbbá azt is kimutatta, hogy az amerikai konténerimport februárban 25%-kal csökkent 2022-höz képest, és 0,3%-kal alacsonyabb volt, mint 2019 februárjában.