A HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség által koordinált SportTech Hungary több mint egy éve nyújt támogatást a sport területén leginnovatívabb és legelhivatottabb vállalkozásoknak, hogy egyedülálló termékeik és szolgáltatásaik ne csak itthon, de külföldön is sikerrel járjanak.
Az eddigi tapasztalatokról és a program által elért eredményekről 10 résztvevő vállalkozást is megkérdeztünk. Interjúsorozatunk 3. részében a Sport For Fun vezetője és alapítója, dr. Kozma Gergely mesél.
Milyen módon emelitek magasabbra a meccsnapok, sportrendezvények hangulatát? Mivel foglalkozik pontosan a Sport For Fun?
A szurkolói szórakoztatásnak egy speciális formáját űzzük 2019 óta, ami nemcsak digitális vonulattal rendelkezik, de meghatározó helyszíni megjelenése is van. Szolgáltatásunk egy olyan több állomásból álló okos élménypark, mely különleges interaktív élményt nyújt a szurkolók számára.. És hogy mitől igazán különleges? Attól, hogy gyakorlatilag minden sportot magába foglal, tehát nem kifejezetten egy adott játékra, például labdarúgásra vagy kézilabdára fókuszál, hanem sok minden másra is.
Bár működésünknek kiemelten fontos célja, hogy a sportesemények résztvevői jól érezzék magukat, a szolgáltatás portfóliónk mégis messze több ennél. A jelenleg 13-15 állomásból álló park, melyet folyamatosan fejlesztünk, így egyben egy olyan informatikai rendszer is, mely képes elemezni a látogatók adatait, mint például a mozgásformájuk vagy érdeklődési körük. Ez a kifinomult módszer pedig hozzáadott értéket biztosít a kluboknak és sportszervezőknek, amivel még jobban megismerhetik a saját látogatóikat, szurkolóikat, és egyebek mellett támogathatják vele a marketing és értékesítési tevékenységüket is.
Ugyan terméketek már külföldi rendezvényeken is sikeresen bemutatkozott, a hosszú távú külpiaci megjelenésen még jelenleg is dolgoztok. Mely országokat céloznátok meg első körben?
Ahogy említetted is a túlnyomórészt hazai megbízások mellett Stockholmban a kézilabda EB-n, Párizsban a francia kézilabda szövetség meghívására, illetve egy magyar együttműködés keretében már Szlovéniában is találkozhattak velünk.
Szerencsés helyzet, hogy Magyarországon a sportfinanszírozás és a sportrendszer viszonylag fejlettnek mondható közép-európai szinten, de nyilvánvaló, hogy az elgondolásunk és megközelítésünk még más fejlett térségben is hiánypótlónak számít. Nem beszélve arról, hogy több különböző irányból nem kevés bátorítást is kapunk, ami szintén a versenyképességünket mutatja, és arra ad okot, hogy még több országban próbára tegyük a Sport For Fun-t.
Elsőként a környező országokat, valamint németajkú piacokat igyekszünk meghódítani, amit második lépésként követne Nyugat-Európa többi része. A nagyobb falatnak számító tengerentúli terjeszkedésbe csak ezek után vágnánk bele, ugyanis a major sportok világában az Egyesült Államok és Kanada már egy igen más szintet képvisel.
Azért csatlakoztatok a SportTech Hungary-hez, hogy az előbb említett külpiacra lépési folyamatot sikeresen megvalósítsátok, vagy esetleg szembesültetek más olyan akadállyal is, amiben úgy gondoltátok, hogy szintén tud segíteni a program?
Aki sporttech vállalkozóként vagy bármilyen más startupperként nem került még szembe megoldandó problémával, az vagy nem ad bele mindent, vagy már be is fejezte a működést. Azt hiszem mindenkinek, aki belevág egy ilyen elképzelésbe, tisztában kell lennie azzal, hogy ebben rengeteg nehézség van, és meg kell keresni azokat a kapaszkodókat, sziklafalon lévő kiállókat, amelyekre támaszkodhatunk. Érdekes hasonlattal élve számunkra a SportTech program is egy ilyen támaszkodónak számít, melyről minden erőnket összegyűjtve, majd elrugaszkodva még magasabbra juthatunk.
Nem régóta vagytok benne a programban, de talán tudsz már pár szót mondani a tapasztalatokról. Miben látod például a program egyediségét?
Örömmel vettük, hogy csatlakozhattunk, mert a közös történetünknek már most is látjuk az előnyeit, hiába csak 4-5 hónap telt el.
Amit feltétlenül hangsúlyoznék, hogy a program nagyon sokat ad hozzá a hitelességünkhöz, hiszen a HEPA már ismert az exportpiacok, az export működés szempontjából, így például annak is rendkívül pozitív hatásai vannak, hogy a tevékenységének köszönhetően a hazai szereplők ténylegesen összefognak, és egy egymást segítő közeget alkotva még jelentőségteljesebben jelennek meg a külpiacokon. Tudunk kitől kérdezni, lendületet és motivációt kapunk, ez mindenképpen egy könnyebb utat eredményez.
Másrészről újszerű és egy nagyon pozitív élmény, hogy a magyar államigazgatásban van egy olyan szereplő, aki ügynökségként lép fel, és az ügynökségeknek azt a klasszikus szerepét veszi magára, hogy átnyúl a tárgyalóasztal felett, és azt mondja: én nem hivatalnok vagyok, hanem a közös sikert helyezem a fókuszba. Erre jó példa az is, hogy eddig bármikor, bármivel is fordultam hozzátok, ti sosem aktarendszer szerint kezeltétek a helyzetet, hanem megfogtátok a lényegét és a kerestetek rá megoldást.
Ha csak a Sport For Fun tevékenységét nézzük, szerinted melyik szolgáltatásunk az, ami a legtöbb segítséget nyújtja?
A mi esetünkben jelenleg a kiállításokon való részvétel és a kapcsolatteremtés lehetősége élvez prioritást, amihez természetesen minden szükséges segítséget megkapunk. Konkrétan a közelmúltban meg is céloztunk egy müncheni konferenciát, de az végül a vírushelyzet miatt elmaradt, ugyanakkor eljutottunk egy fantasztikus londoni rendezvényre.
A hozzánk hasonló cégekre egyébként kifejezetten jellemző, hogy különböző fázisokban különböző támogatásra van szüksége, viszont a jó dolog az, hogy a SportTech Hungary egy igen komplex programként ezt nagyszerűen kezeli. Egyfajta lépcsőzetességnek mondanám azt, ahogy működtök, mert a résztvevő cégek folyamatosan a szintjüknek megfelelő támogatásban részesülnek, és azáltal építkezhetnek még hatékonyabban tovább. Az induláskor valószínűleg sokat segít egy consulting, egy tanácsadás vagy egy business development tréning, majd amikor a szekér már beindulni látszik, akkor a kinti irodák kapcsolataira és tudására támaszkodni a leghasznosabb. Ha emellé párosul egy olyan vállalkozás, ami akár magától is képes talpon maradni, akkor a siker akár sokkal hamarabb is bekövetkezhet, valamint jelentősebb lehet.
És mit gondolsz a sportnagyköveti hálózatunkról? E tekintetben látsz bármilyen kapcsolódást a cégetek és a SportTech Hungary között?
Azok az arcok, akik adták nevüket a programhoz, világszerte ismert sportolók, és vitathatatlan, hogyha egy ismeretlen, de feltörekvő kis cég mellé odaállnak, akkor hitelesen képviselik azt. Ez egy vállalkozás számára valóban emblematikus előnnyel jár, azonban a Sport For Fun helyzete kicsit más.
A mi munkánk annyira a szurkoló oldalra koncentrál, hogy emiatt lényegében mellékszereplői vagyunk a sport világának. Egyelőre az a tendencia még folyamatban van, hogy a sport és sportszervezés fejlődésének hatására a komoly sportolók visszafordulnak a mellékszereplőkhöz – belátva azt, hogy a sportélményt nemcsak a sportolók és az eredmények adják, de a szurkolóknak és a körítésnek is nagy szerepe van benne. Angol nyelven van is erről egy frappáns szlogen: Sport is nothing without fans.