Kína a világ legnagyobb fejlődő országa, amelynek gazdasági ereje nem csupán hatalmas, hanem az elmúlt évtizedekben folyamatosan növekvő is: míg az évezred kezdetén a kínai gazdaság alig 10%-a volt az amerikainak, addig ma már bőven több mint 60%-a, a vásárlóerő-paritás tekintetében pedig 2013-ban meg is előzte az Amerikai Egyesült Államokat. Az 1990-es évek során felgyorsult, majd a 2000-es évek elején is szárnyaló kínai GDP növekedését 2010 után lassuló – de mára talán stabilizálódó – ütem jellemzi, mely 2019 végén 7% körül mozgott, miközben külgazdasági expanziója továbbra is töretlen.
Az importált áruk köre széles, illetve dinamikus növekedést mutat a behozatal volumene is. Magyar szempontból a termékek, szolgáltatások és technológiák kínai importja kapcsán az alábbi kategóriák emelhetők ki:
- Élelmiszeripari termékek, kiemelt helyen a bor
- Ruhaipar
- Orvostechnikai eszközök
- Gyógyszeripari termékek
- Víz- és talajjavító technológiák
- IT- és smart city szolgáltatások
A Magyarország és Kína közötti kereskedelmi kapcsolatokat több egyezmény biztosítja. A két ország 2017-ben kötött átfogó kereskedelmi megállapodást, korábban pedig Egyetértési Nyilatkozatot írtak alá a Selyemút Gazdasági Övezet és a 21. századi Tengeri Selyemút kiépítésének közös előmozdítása területén történő együttműködés tárgyában. A 2021-es EU-Kína Átfogó Befektetési Megállapodás még több magyar vállalkozó előtt nyitja meg kapuit a világ legnagyobb gazdasága.
A Kínába történő exportnak számos, szigorú követelménye van. A kínai partner először tudni akarja, hogy a magyar fél tisztában van-e a termék importjának szabályaival, logisztikai követelményekkel, költségekkel. Továbbá a hatékony kiajánlások lebonyolításához alá kell támasztani, hogy a brandnek, terméknek milyen reputációja, sikere, piaci részesedése van az adott európai piacon. A komoly kínai partnerek nem egyszeri ügyletre törekednek, hanem akár már a kapcsolat elején rendszeres szállításokat, megrendeléseket helyeznek kilátásba. Olyan partnereket keresnek, akik az igényeiket hosszútávon, megbízhatóan, fennakadások nélkül, egyenletes minőségben tudják kielégíteni. Fontos, hogy aki komolyan gondolkodik a kínai piacon való megjelenésben, az a tárgyalások megkezdésekor rendelkezzen azonnal kiajánlható szabad kapacitással, vagy az üzletkötést követően azonnal képes legyen a kapacitás felszabadítására, a kínai partner igényeinek kielégítésére. Végül, de nem utolsó sorban a folyamatos kapcsolattartás, a személyes tárgyalás adja az egyik alapkövét a kínai üzleti kultúrába történő beilleszkedésnek.
A HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség sanghaji partnerirodája segítségével a magyar-kínai kereskedelmi kapcsolatok és a magyar vállalkozások térségbeli megjelenése egyre számottevőbbé válik. Éppen ezért invitáljuk kedves olvasóinkat a HEPA és az Enterprise Europe Network Export Export Kisokos Sorozatának Kína vonatkozásában megírt szakmai ismertető fellapozására, és ha Ön is érdekelt a kínai piacra történő exportban, keresse meg a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökséget.