Az édességek árának elmúlt egy évben látott erőteljes emelkedését követően idén már árcsökkenésre számít Sánta Sándor, a hazai édesipari vállalat, a Chocco Garden Kft. ügyvezető igazgatója, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke, aki a Makronóm Intézetnek adott interjújában többek között arra is kitért, hogy az édesipar erős összefogással túljut a mostani nehezebb időszakon is.
Jelentősen megemelkedett a csokoládé és más édességek ára. Sánta Sándor, a hazai édesipari vállalat, a Chocco Garden Kft. ügyvezető igazgatója, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke ezzel kapcsolatban kiemelte, hogy a nemzetközi árutőzsdéken a kakaó futures indexe 44 éve nem látott szinteket ért el tavaly szeptemberben, ennek fő oka pedig a nyugat-afrikai kedvező terméskilátások voltak. Nyugat-Afrika kakaótermelő övezete felelős a teljes globális termelés több mint 80 százalékáért – olvasható a Makronóm Intézetnek adott interjújában.
Hogy miért alakult így a termés, a szakértő kifejtette: az El Niño időjárási jelenség miatt a kakaótermesztő régiókban melegebb, kevésbé nedves éghajlat alakult ki – ez a becslések szerint 2024 első feléig tarthat. Az áremelkedés fő oka ez, a kakaóbab, mint a csokoládé fő alapanyagának csökkenő termése kedvezőtlen hatással volt az önköltségekre.
A legjelentősebb áremelkedés az étcsokoládé és a tiszta kakaópor esetében várható, az alapanyag oldalról legalábbis. A drágulás a fogyasztási szokásokra is hatással lehet, bár Sánta Sándor szerint az étcsokoládé fogyasztása nem fog visszaesni, ezt a terméket az egyre egészségtudatosabb vásárlók folyamatosan keresik. A kakaópor esetében viszont már érdemes a kereslet csökkenésével számolni.
A kakaó esetében az erős emelkedést a várakozások szerint egy piaci korrekció követi majd. Hosszútávon ugyanakkor az hozhat igazán enyhülést, ha a farmerek termelési hatékonysága növekedni tud, és a növénybetegségekkel szemben is hatékonyabban lépnek fel.
A magyarországi cukorárakkal kapcsolatban a szakértő elmondta: a cukor ellenértékét itthon az mozgathatja a jövőben, hogy az Ukrajnából beérkező cukor, amennyiben tartósan behozható lesz, valóban el tud-e jutni a termelőkig, mivel a logisztikai oldal akadozik. Sánta Sándor úgy látja, hogy hosszabb távon egyre nagyobb figyelmet kell fordítani a tervezés fontosságára és az ellátási láncok biztosítására, hogy az áruhiányos helyzetek elkerülhetők legyenek.
A Covid-időszak kifejezetten kedvezőtlen hatással volt az édességgyártókra, főként a hazai kkv-termelő, illetve -kereskedő vállalatokra, mivel nagy részüknek fontos vásárlói köre volt a vendéglátóipar, amelynek kereslete nagyot esett a járványhullámok idején. Az ezt követő időszakban, 2022-ben indult nagy árrobbanás az élelmiszerek területén pedig már széles körben érintette az ágazatukat.
Sánta Sándor szerint szinte minden alágazatban megállt az addig tapasztalható növekedés, sőt csökkenésbe váltott. Ha a 2022-es szezon adatait nézzük, akkor 5–12 százalék körüli édességfogyasztási visszaesésről számolt be az egyik ismert piackutató. Az általános zsugorodásban csak egy kategória jelentett kivételt: ezek a téli, szezonális termékek voltak, például a mikulásfigurák vagy az édességes adventi kalendáriumok.
Azzal kapcsolatban, hogy elegendő központi támogatást kaptak-e a magyar gyártók az elmúlt években, a szakember elmondta: az elmúlt évtizedben szerencsésen alakult az édesipari vállalatok számának alakulása, amely a folyamatos támogatásoknak is köszönhető. Ezek jellemzően technológiai megújításokra, kapacitásbővítésekre, az energiaköltség csökkentésére vagy éppen a K+F-folyamatok erősítésére irányultak.
Sok cég ki tudta használni a támogatási forrásokat, de még így is messze el vagyunk maradva a technológia területén, akár a gyártásról, akár csomagolásról beszélünk. Ezeken a területeken erősíteni kell. Minden cég számít az elérhető forrásokra, mivel továbbra is tőkeszegény a környezet, és a napi operáció magas működőtőke-igénye leköti a saját források nagy részét – zárta gondolatait a szakember.