A napokban a kínai Sencsenbe tett látogatást Shavkat Mirziyoyev, üzbég elnök, ahol többek között a BYD központjában is járt – annál az elektromos autókat gyártó vállalatnál, amely nemrég megelőzte Elon Musk Tesláját a világ legjobban értkesített elektromos járműveinek rangsorában.
A sencseni vizit után az üzbég államfő Wang Chuanfu, a BYD vezérigazgatójának társaságában kísérte figyelemmel az üzbegisztáni Jizzakh régióban épülő hibrid és elektromos autók összeszerelő üzemének távoli indítási ünnepségét, ahol a tervek szerint évente 50 ezer autó összeszerelésével számolnak.
A ceremónián Shavkat Mirziyoyev bizodalmát kifejezve a közös projekt kapcsán így fogalmazott: „Ez csak a kezdet. A Jizzakh régió üzemében gyártani tervezett modelleket a közeljövőben bővíteni kell a piaci kereslet kielégítése érdekében, és az éves gyártási kapacitást 300 ezer darabra kell növelni”.
A gyártóüzem megvalósításának előkészítése már évek óta folyamatban van. A BYD és az üzbég kormány által ellenőrzött UzAuto autógyár 2022 augusztusában írt alá egy kezdeti megállapodást az üzem közös vállalkozásként történő fejlesztéséről, amelyet később BYD Uzbekistan Factory-nak neveztek el. Az együttműködés 2023 októberében öltött szilárdabb formát, amikor a felek aláírták a beruházási megállapodást.
A tervek szerint a gyárban egyelőre BYD Song Plus DM-i és BYD Chaser 05 hibrid modellek készülnek (ez utóbbi modell BYD Chazor néven kerül forgalomba Üzbegisztánban). A BYD októberi sajtóközleménye szerint a felek közötti megállapodás jogot biztosít arra is, hogy a jizzakh-i üzemben gyártott BYD járműveket a közép-ázsiai országokba exportálják.
A BYD csak a legutóbbi kínai autógyártó, amely Üzbegisztánban telepedett le. Az üzbég járműforgalmazó vállalat, a Roodell 2022 szeptemberében kezdte meg az autók összeszerelését a wuhui székhelyű Chery Automobile számára, szintén egy jizzakh-i üzemben.
Amikor ezeknek az autóknak a következő hónapban megkezdték a kiskereskedelmi forgalmazását, a Chery kedvezményes hiteleket kínált a vásárlóknak, így vonzva azokat a Tiggo 7 Pro modell 26 ezer dollártól a Tiggo 8 Pro Max 40 000 dollárig terjedő lehetséges megvásárlásához.
A Chery modellek nagy számban kerülnek a kazah piacra is
A Kazahsztáni Autóipari Szövetség által közzétett legfrissebb adatok szerint a Chery mára az ország negyedik legnépszerűbb autómárkája lett. Az autókereskedők 2023 első hét hónapjában közel 7 ezer Chery autót adtak el, ami 269 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbi időszakhoz képest.
Ráérezve a hirtelen jött fellendülésre, az Astana Motors 2022 novemberében egy, a Chery és más kínai autógyártók, a Changan és a Haval modelljeit gyártó üzem létrehozásába vágta a fejszéjét. Az üzem tervezési kapacitása a hírek szerint akkoriban több mint 90 000 darabos éves gyártási kapacitással rendelkezne, és a tervek szerint 2024 negyedik negyedévében kezdené meg működését.
Nem csak kis járműveket gyártanak a kínai vállalatok Közép-Ázsiában
A kínai Yutong és a kazah QazTehna vállalat közös vállalkozása 2021 szeptemberében kezdte meg a különböző méretű buszok, köztük az elektromos modellek gyártását a Karaganda melletti Saran városában található gyártóüzemben. A gyártási kapacitás az induláskor állítólag évi 1200 autóbusz körül volt.
„Termékeinket Kazahsztán és az Eurázsiai Gazdasági Unió piacaira terveztük” – mondta a megnyitón Argulan Majkonov, a QazTehna vezérigazgatója, utalva az Oroszország által dominált kereskedelmi tömbre. Mivel Közép-Ázsia városaiban a városi közlekedési rendszereket igyekeznek környezetbaráttá tenni, a Yutong kiváló helyzetben van, hogy profitáljon belőle.
Az Üzbég Köztársaság Ökológiai, Környezetvédelmi és Éghajlat-változási Minisztériuma e hónap elején jelentette be, hogy Szamarkand 100 elektromos buszt készül vásárolni a Yutongtól a város tömegközlekedési rendszerének jelentős korszerűsítése keretében. A megfelelő infrastruktúra kiépítéséhez szükséges pénzt részben az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank biztosítja.
Közép-Ázsia mostanra már hírhedten a kínai járművek exportjának kevésbé hivatalos módon történő csatornájává is vált
Az Avtostat orosz autópiaci elemző cég adatai szerint Kirgizisztán 2023 eleje óta 60 ezer autót exportált Oroszországba. A kirgiz reexportőrök számára ezt a bónuszt Oroszországnak a Nyugathoz fűződő gazdasági kapcsolatainak elsorvadása tette lehetővé.
De vannak arra utaló jelek, hogy ez a kiskapu bezárulhat. Az ukrajnai háború elején Oroszország lazított azokon a szabályokon, amelyek alapján a fogyasztók és a kereskedők importálhatják, majd regisztrálhatják a külföldről vásárolt autókat. Mivel a lazított szabályok a következő hetekben lejárnak, Kirgizisztán reexport modellje várhatóan megcsappanhat.