A tavalyi szerényebb, 3 százalékos növekedést követően az elektromos járművek globális piaca idén új rekordot érhet el. Mivel az elektromos autók iránti globális kereslet a magas árak ellenére, részben a szigorodó környezetvédelmi normáknak köszönhetően folyamatosan növekszik, így minden eddiginél több ilyen fajta jármű kerülhet az utakra.
A globális elektromos jármű értékesítés 2024-ben várhatóan megközelíti a 12 millió darabot, ez pedig a piac eddigi legmagasabb értéke lesz – írja a canadianmanufacturing.com.
Az elektromos járművek még mindig sokkal többe kerülnek, mint az azonos kategóriájú, felszereltségű benzines autók. Tavaly egy új elektromos járműért átlagosan 52 800 dollárt (körülbelül 18-19 millió forint) kellett fizetni, és várhatóan idén is hasonló árakkal kell számolni. A magas árak ellenére az elektromos járművek iránti globális kereslet továbbra is növekszik.
Értékesítés
A Statista felmérése szerint a globális elektromos jármű eladások 2020 óta megháromszorozódtak: 3,1 millióról 10,64 millió eladott járműre nőttek. Csak 2021-ben az eladások éves összehasonlításban 107 százalékkal ugrottak meg, amelyet 2022-ben 55 százalékos növekedés követett. A tavalyi szerényebb 3 százalékos növekedés után az értékesítések éves növekedési üteme várhatóan megháromszorozódik, és 2024-ben eléri a 10 százalékot, amely közel 12 millió új elektromos járművet eredményez majd az utakon.
Mivel az elektromos járművek központi szerepet játszanak a 2050-re kitűzött zéró kibocsátású célok elérése tekintetében, a szakemberek arra számítanak, hogy emiatt a globális eladások a következő években még tovább gyorsulnak.
Regionális különbségek
Az elektromos járművek nagyhatalmaként Kína 2024-ben várhatóan az összes eladás 57 százalékát teszi majd ki, 6,8 millió eladott egységgel.
Az Egyesült Államokban és Európában az elektromos jármű értékesítés messze elmarad ezektől a számoktól. Az amerikaiak az előrejelzések alapján körülbelül 1,3 millió elektromos járművet vásárolnak idén, amely a globális eladások 10 százalékát teszi majd ki.
Bár Európában az elmúlt két évben az értékesítés lassult a 2020-ban és 2021-ben tapasztalt rendkívüli növekedéshez képest, az öreg kontinens továbbra is a második legnagyobb elektromos jármű piac marad 3 millió eladott egységgel és 25 százalékos részesedéssel 2024-ben.