A gazdasági bizonytalanságok hatással vannak a textil- és ruházati ágazatra is, többek között a magas termelési költségek, a nyersanyaghiány és az exportmegrendelések csökkenése formájában.
A gazdasági bizonytalanságok miatt a textilipar olyan nehézségekkel néz szembe, amelyek veszélyeztetik stabilitását és növekedési kilátásait. E kihívások középpontjában a recesszió és az energiahiány kettőse áll, amely a textilgyártás teljes értékláncára hatással van – írja a textalks.com.
A textiltermékek iránti kereslet csökken, amely aggodalomra ad okot az egész iparágban. Ez egyrészt a fogyasztói bizalom megingása, másrészt amiatt következett be, mert a fogyasztók kevesebbet költenek. A megrendelések csökkenése és az eladások visszaesésének kockázata nyomást gyakorol a vállalkozásokra, hogy átértékeljék stratégiáikat és megerősítsék ellenálló képességüket.
A helyzetet súlyosbítják a már említett emelkedő energiaköltségek is. A gyártási folyamat minden egyes aspektusa – a fonógépektől a szövőszékekig – magán viseli a növekvő energiaköltségek nyomát, amely szintén arra készteti a gyártókat, hogy a negatív hatások enyhítése érdekében a hatékonyság és az innováció új útjait keressék.
Ugyanakkor egyáltalán nincs minden veszve: a vállalatok tisztában vannak a fenntarthatóság és a költséghatékonyság követelményeivel, és elkezdtek technológiai innovációkat alkalmazni a műveletek racionalizálása és a szénlábnyom csökkentése érdekében. Például a megújuló energiaforrások bevezetésével ezek az úttörő cégek az iparág fenntarthatóbb és versenyképesebb jövője felé vezető utat jelölik ki.
Ráadásul az érintett országok vezetése sem néz tétlenül szembe ezekkel a kihívásokkal. Felismerve a textilipar kulcsszerepét a gazdasági növekedés és a foglalkoztatás előmozdításában, több országban egy sor olyan intézkedést vezetnek be, amelyek célja az ágazat ellenálló képességének megerősítése.
A szakemberek szerint ebben a folyamatosan változó környezetben a textilipar válaszúthoz érkezett, az átalakulás és a megújulás pedig elkerülhetetlen.
*****
A főbb gyártó országokban, amelyek a ruházati termékek nagy részét exportálják, a szélsőséges időjárás egyre több gondot okoz, ráadásul a divatipari márkák mintegy kétharmada le van maradva saját dekarbonizációs ütemtervével. Mit lehet tenni a szén-dioxid-mentesítés felgyorsítása érdekében? A témában írt korábbi cikkünket ITT érheti el.