Folyamatosan növekszik az intermodális szállításra alkalmas központok száma Lengyelországban. A kombinált fuvarozás 2021-ben rekord magas éves eredményt ért el a szállított rakomány mennyiségét tekintve az országban.
Az elmúlt évek eseményeinek következtében a biztonság kulcsfontosságú szemponttá vált az üzleti életben is. Ezért a hosszú távú, jövedelmező gazdasági megoldások kiaknázása érdekében egyre nagyobb hangsúlyt kap a kiszámíthatóságot biztosító intermodális szállítás. A közúti áruszállítást felváltó vasúti és vízi szállítás ráadásul környezetbarátabb. Különös hangsúlyt fektetnek a logisztika ezen módjának a hatalmas gazdasági potenciállal bíró Lengyelországban, ahol már több mint 20 vállalat vesz részt az intermodális vasúti szállításban – áll a Poland Weekly elemzésében.
Az Európai Unió klímapolitikája és a CO2-kibocsátás csökkentésének globális trendje előidézte az intermodális üzletág közeljövőbeli fejlődését, növelve a vasúti szállítás részesedését. 2050-re az EU 50%-os csökkentést kíván elérni a közúti szállítás tekintetében.
Azonban a közép-európai intermodális szállítás infrastruktúrájának még bőven van hová fejlődnie. A lengyel Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2021-ben Lengyelországban 39 aktív terminált üzemeltettek, ahol a konténeregységek átrakodása két különböző közlekedési eszköz között történt. Ebből 4 tengeri terminál tengeri-vasúti, tengeri-közúti szállítmányokat kezelt, 35 pedig a szárazföldi rakományokért felelt.
Bár a 300 km-t meghaladó távolságra szállított áruk 75%-át továbbra is teherautókkal szállítják Lengyelországban, az intermodális szállításra alkalmas terminálok száma szerencsére folyamatosan növekszik. Idén júniusban a Laude Smart Intermodal Zamość városában megnyitotta legnagyobb belföldi terminálját, amely az Ukrajnából érkező rakományok fogadására szolgál.
2021-ben összesen több mint 82 millió tonna konténeres rakományt kezeltek a lengyelországi intermodális terminálokon, ami több százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az intermodális vasúti szállítással tavaly 23 vállalat mintegy 26,5 millió tonna rakományt szállított, főként vízen.
A nemzetközi közlekedési útvonalak metszéspontjában fekvő Lengyelország – köszönhetően a sűrű vasúthálózatnak – rendelkezik a konténerszállítás fejlesztéséhez szükséges megfelelő feltételekkel. Míg 2011-ben Kína és Európa között néhány vonattal szállítottak árut, addig 2018-ban ez a szám már 6000-re csúcsosodott. Az Ázsia – Európa útvonalon szállított rakományok több mint 80%-a Lengyelországon halad át.
A problémát azonban a keleti lengyel határ alacsony kapacitása és a lengyel vasúti közlekedés jelenlegi sebessége jelenti.
Az intermodális szállítás nagyszerűen működik Nyugat-Európában. A világgazdaságban végbement változások miatt az országok nagyobb figyelmet fordítanak az idő- és költségtakarékos szállításra. Környezetbarát közlekedési eszközként a vonatok nagy távolságokra, például Gliwice és Antwerpen között közel 1200 km-es távolságban szállítanak konténereket, és csak az útvonal utolsó szakaszán, 50 -100 km-es távon váltanak közúti szállításra.
Az intermodalitás azt is lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy hatékonyabban leküzdjék a közúti szállítással kapcsolatos kihívásokat, például a járművezetők hiányát vagy a bérek emelkedését.
A nyugat-európai intermodális ágazat egyelőre jócskán vezet Lengyelország előtt. Előbbinél a kombinált fuvarozás 2021-ben rekord magas éves eredményt ért el a szállított rakomány mennyiségét tekintve. Hasonló tendenciát mutat az Új Selyemút Ázsia – Európa vasútvonal is, amely szintén rekordot ért el.
Elemzések szerint 2030-ra az unió jelenlegi kezelési kapacitásai elfogynak, ami problémát okozhat a kereslet kielégítésében. A legtöbb korszerűsítésre Spanyolországban, Franciaországban és Olaszországban van szükség. A TEN-T hálózat számos szakaszán strukturális korszerűsítése kell ahhoz, hogy lehetővé váljon a félpótkocsik vonattal történő szállítása. Becslések szerint a hálózati korlátok megszüntetése mintegy 7,7 milliárd eurós beruházást igényel.
Az ukrajnai háború rávilágított a vasút stratégiai fontosságára. A közúti logisztikai útvonalakat – hasonlóan az ukrán kikötőkhöz – sok helyen ellehetetlenítették. Amennyiben az EU-s forrásoknak köszönhetően sikerül új terminálokat indítani és bővíteni a meglévőket, a háború lezárását követően az új logisztikai láncok elősegítik majd a Kelet- és Nyugat-Európa közötti vasúti útvonalak széles körű használatát, összekapcsolását.