Minden családi vállalkozás élén álló cégvezető életében eljön a pillanat, amikor a szerepkörét már nem tudja vagy nem kívánja többé betölteni, így az legtöbb esetben a kiválasztott utódra száll. Azonban nagyon sokan nincsenek felkészülve erre a folyamatra, azaz a generációváltásra. Ahogyan azt a világ egyik vezető könyvvizsgáló és gazdasági tanácsadó vállalatának, a PwC-nek (PricewaterhouseCoopers) a családi vállalkozásokat vizsgáló kutatása is kimutatja: a vállalkozásoknak mindössze egyharmad része rendelkezik konkrét utódlási tervvel. – olvasható a Harvard Business Review elemzésében.
Az említett kutatás azt is kimutatta, hogy világszerte a családi vállalkozásoknak mindössze 24 százaléka tesz erőfeszítéseket a következő generáció aktív bevonásának érdekében. Azonban, ha az adott vállalatot nem eladási célokra kívánják felhasználni a jövőben, hanem fejleszteni és erősíteni szeretnék azt, elkerülhetetlen a kérdés: Ki fogja vezetni a jövőben a vállalatot? Miért nem öröklődik több vállalkozás egyik generációról a másikra, és miért nem érdekli jobban a fiatalokat, hogy jelentős szerepet vállaljanak a családi vállalkozásban? A válasz az, hogy valójában több kihívást jelentő körülmény is fennállhat, gyakran együttesen.
Az egyik ok a konkrét, alaposan kidolgozott és jól kommunikált öröklési terv hiánya. Az is negatív következményekkel járhat, ha csupán a család egyik kijelölt tagját készítik fel az öröklésre, a váratlan események miatt érdemes a család minden lehetséges tagját bevonni az üzleti életbe. Ezen felül jellemző, hogy a fiatalok könnyen elrettennek a feladattól, mivel az túl nehéznek és ijesztőnek tűnhet. Vagy pont ellenkezőleg, azt gondolhatják, hogy könnyű vállalkozást vezetni, ezért a való élet tapasztalatai felkészületlenül is érhetik őket. Fontos, hogy megfelelő mértékű és szintű tapasztalatot szerezzenek még a munkába lépésük előtt, és hogy minél korábban megismerkedjenek az üzleti élettel.
Már fiatalkorban is bevonhatjuk a gyermekeinket a családi üzletmenet rejtelmeibe, kezdve akár csak azzal, hogy pár órát a munkahelyen töltenek és feltérképezik az ottani környezetet és megismerik az embereket. A valamivel idősebb fiatalok – tegyük fel tizenévesek – esetében akár már felmerülhet részükről egy érdeklődési kör, ami alapjául szolgálhat egy esetleges gyakornoki program kialakításának is. Néhány családi vállalkozás esetében a már munkaképes családtagokat szándékosan más cégekhez küldik el dolgozni annak érdekében, hogy önálló üzleti szemléletet alakíthassanak ki.
Érdemes lehet továbbá megosztani a vállalat sikereinek és válságainak történetét, az erre alkalmazott megoldási módszereket és a levonható tanulságokat az adott szituációkból, így stresszmentesen adhatjuk át a kockázatokról és a kockázatcsökkentésről, valamint a növekedés és a stabilitás közötti kompromisszumokról szerzett tudásunkat. Fontos, hogy életkorhoz illően mutassuk be a vállalkozás felépítésével, finanszírozásával és működési módjával kapcsolatos információkat. Valamint nélkülözhetetlen a megfelelő pénzügyi oktatás annak érdekében, hogy művelődjenek a befektetések, az értékpapírok, a részvények és az azokkal való gazdálkodással kapcsolatban.
Az úgynevezett családi tanács (family council) megfelelő platformot biztosíthat arra, hogy az adott témákat a család tagjai megvitassák, és a fiatalabb generációnak lehetősége legyen kérdéseket feltenni és észrevételeket hozzáfűzni.
A családi vállalkozások vezetőinek célszerű minden életkori szakaszban felmérniük gyermekeik képességeit, tehetségét és vágyait, és a lehető legtöbb lehetőséget biztosítani számukra, hogy megértsék a vállalkozás jelenlegi működését és azt, hogy hogyan biztosíthatják annak sikeres jövőjét.
A generációváltás kérdésköre természetesen a hazai családi vállalkozásokat is fokozottan érinti, különösképpen azért, mert Magyarországon gazdaságtörténeti okokból többnyire nincs követhető előzménykép napjaink vállalkozói előtt. Vannak azonban pozitív példák, olyan vállalkozások, ahol már sikeresen végbement a generációváltás folyamata. Ilyen a Master Good és a Baromfi-Coop cégcsoport is, amelynek alapítója Bárány László az Export.hu-nak adott interjú során mesélt arról miképp adta át két fiának a vállalat irányítását. Az interjú ide kattintva olvasható.