Fizikai közelség, fejlett infrastruktúra, kiszámítható gazdasági környezet, erős kulturális kapcsolatok, mindez csak néhány a szerb piac nyújtotta előnyök közül. A HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség országismertető kiadvánnyal segíti a délszláv államba exportálni szándékozó magyar cégeket.
Szerbia. Sokan egzotikus, ismeretlen, vad vidékként tekintenek rá, valójában azonban a balkáni romantika már inkább egy velünk maradt képzet a múltból. A régió egyik legjelentősebb állama valójában egy gyorsan fejlődő, komoly üzleti lehetőségeket rejtő ország, ahol a magyar vállalkozások rendkívül előnyös pozícióból indulhatnak más uniós exportőrökkel szemben.
A 7 millió fős, hazánkkal szomszédos ország, valódi olvasztótégely, népek színes forgataga, ahol mintegy 40 különböző etnikai kisebbség él, és ami a magyar cégek számára a legfontosabb, ezek közül a kisebbségek közül az egyik legjelentősebb a magyar, ami már önmagában komoly piaci lehetőséget jelent. Már csak azért is, mert így akár magyar anyanyelvű partnerre is lelhetünk az országban.
Magyarország és Szerbia közt ezen túl is rengeteg a kulturális hasonlóság, ami szintén segíti a magyar cégek helyi megjelenését. Történelmünk évszázadainak viharai során volt, hogy egymás ellen sodorta a két népet a viszályok szele, de eközben meg is ismertük egymást, hasonló behatások értek minket és gyakran azonos események alakították az életünket. Épp ezért a helyi szokások, bevett kommunikációs technikák, íratlan szabályok többnyire ismerősek lehetnek, így azok könnyedén magunkévá tehetőek.
A helyi piac fogyasztási szokások szempontjából sem tér el élesen a magyartól, így a piacismeretet is könnyebb elsajátítani. Az országban a magyar cégek megjelenését az is segíti, hogy Belgrád és Budapest viszonya az utóbbi években kifejezetten barátinak mondható, és a két ország kapcsolata a kölcsönösen előnyös partneri együttműködésre épül.
Nem elhanyagolandó, hogy a délszláv állam stabil üzleti környezetet, átlátható piaci feltételrendszert kínál.
Szerbia mellett szól a puszta fizikai közelsége is, ami csökkenti a logisztikai költségeket és jelentősen megkönnyíti a személyes találkozók lebonyolítását. Ezt tovább erősíti, hogy rendkívül jól kiépített infrastruktúra köti össze hazánkkal.
Az országot, mint célpiacot felértékeli, hogy az utóbbi években egyre inkább egyfajta kapu funkciót kezdett el betölteni a régióban, hiszen a nagy görög kikötőket, illetve Törökországot az Európai Unió belső tömbjével összekötő kereskedelmi útvonalak is szerb földeken futnak keresztül.
Ha önt vállalkozóként érdeklik a HEPA Szerbiában gyűjtött tapasztalatai, ha szeretné tudni, hogy mely ágazatok prosperálnak leginkább, milyen termékek a legfontosabb importcikkek, melyek a javasolt piacra lépési modellek az országban, és mely megállapodások befolyásolják a magyar-szerb bilaterális kereskedelmet, akkor értékes információkhoz juthat a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség és az Enterprise Europe Network Hungary, Export Kisokos Sorozat ’’Szerbia’’ című kiadványából.