A cég lassan 10 éves tevékenysége sokak számára példaértékű és inspiráló lehet. A MONYO BREWING export és külkapcsolatok menedzserével, Somfalvy Gergővel beszélgettünk, akit először a vállalat múltjáról kérdeztünk.
Cégünk története 2014-re nyúlik vissza. Pein Ádám a Monyo Café tulajdonosa és üzletvezetője megelégelte a nagyüzemi sörök fantáziátlan világát, amit kisüzemi, kraft sörökre kívánt lecserélni, s bár volt lehetősége hozzáférni ilyen sörökhöz, komoly kézműves sörkultúra hiányában nem talált megfelelő minőségű söröket itthon. Tanulva a hibákból elhatározta, hogy létrehozza saját sörfőzdéjét, eredetileg azzal a céllal, hogy kiszolgálja a Monyo Café vendégeit és esetleg azokat a partnereket, akik Budapesten és környékén nyitottak az efféle kezdeményezésre. Ekkor ismerkedett meg a későbbi Monyo Brewing másik alapító tagjával, Németh Antival, aki már akkor elismert underground sörfőző hírében állt. Akkoriban a Maglódi út 47. sz. alatt, a régi sörgyár épületében indították el vállalkozásukat és 2015 elején dobták piacra az első sörüket, a Flying Rabbit IPA-t, amely megalapozva a magyar kraft sör forradalmat zászlóvivőként ma is a Monyo sörök kínálatának egyik oszlopos tagja.
Kis sörfőző üzemként kezdték. Ma hány üzem gondoskodik a MONYO sörfőzésről? Beszéljünk kicsit a gerilla sörfőzésről, a legpopulárisabb sörfajtáikról, sőt tudtommal gluténmentes söröket, és alkoholmentes kraft üdítőket is gyártanak.
Az egyre felfutó üzlet a sörfőző kapacitásunk növelését kívánta meg, ezért tőkeinjekcióval új technológiát vásároltunk, az USA-ban nagy népszerűségnek örvendő GEA német cég segítségével egy új sörfőző házba költöztünk. Szignifikánsan megnöveltük az erjesztő kapacitást, így egyre nagyobb mennyiségben folytattuk a sörfőzést.
A saját márkanévvel ellátott sörök főzésén kívül foglalkozunk bérfőzéssel, a köznyelvben ezt nevezik gerilla sörfőzésnek. Van pl. egy szlovén partnerünk is, aki évről évre egyre nagyobb mennyiségben rendel tőlünk, de mindenképp említést érdemelnek a kis hazai gerillafőzők is. mint például a Balkezes, a B Bop Fermentory és az InVitro.
A termékportfóliónk igencsak szerteágazó. Az állandó sörök kínálatába tartozik például az előbb említett Flying Rabbit, a Dead Rabbit és a Cyber Rabbit. Van egy szezonálisan főzött barna sörünk, továbbá a gyümölcsös söreink, a Mango Hero és a Cherry Hero. Rájöttünk, hogy a fogyasztók körében nagy igény van a gluténmentes sörökre is, ezért az eredetileg sima West Coast sörünket alakítottuk át gluténmentesre, ami Grumpy Octopus néven fut. 2022 elején jött az ötlet, hogy megpróbálkozzunk a kraft nulla százalékos italokkal is. Ebből nőtte ki magát a kraft szóda széria, amit jelenleg három ízben forgalmazunk. Tavasszal két új termékfejlesztésünk fog debütálni a szériában.
A honlapjukon és a hírekben számos, magas színvonalú kollaborációról lehet olvasni. Mennyire nevezhető összetartónak az egyedi söröket gyártó sörfőzdék közössége itthon? Illetve melyek azok a külföldi partnerek, kiknek munkássága kiemelten inspirálja a MONYO BREWING csapatát?
A sörfőzők szubkultúrája igencsak nagy trenddé nőtte ki magát Magyarországon. Figyelemmel kísérjük egymás munkásságát, vannak közös rendezvényeink, ilyenek például a Kraft Fesztivál és a Budapest Beer Week. Itt az összes magyar sörfőző jelen van, a közösség megtartásának tekintetében roppant nagy szerepet játszanak ezek az események. A külföldi inspirálódást egy egyedi dolognak tartom, engem leginkább a spanyol sörfőzdék ihletnek meg. Az egyik a Garage Beer, a másik pedig a Soma. Személy szerint nagyon örülnék, ha meg tudnánk valósítani velük egy kollaborációt. Nagyra értékelem még a Hungarian Terroir sorozatot, amely a magyarországi borászatokkal és különböző szőlőfajtákkal történő együttműködés eredménye. Jelenleg is van két olyan termékünk ebben a sorozatban, ami most fog megjelenni. Az egyik egy cabernet franc musttal készült stout, ami a Lelovits Tamás Pincészettel való partnerségünk gyümölcse. Ezen kívül a móri Brigád pincészettel közösen egy ezerjóval erjesztett és érlelt Imperial Flanders Red típusú sörrel jövünk nemsokára. Azok közül a sörfőzdék közül, akikkel korábban együtt dolgoztunk, mindenképp szeretném megemlíteni a svájci BierLab-ot. Velük egy szuper gose-t sikerült csinálnunk, amit nagyon jól fogadott a piac.
Beszéljünk kicsit az exporttevékenységükről. Mely piacok a legjelentősebb MONYO partnerek? Terjeszkednek-e jelenleg és mennyire játszik ebben meghatározó szerepet a rendkívül egyedi, igencsak ritka és részletgazdag MONYO BREWING marketing stratégia? Hogyan tudnak versenyben maradni az angol, német vagy belga sörökkel?
Svájc az egyik legfontosabb exportpartnerünk. Velük 2016 óta nagyon szoros az együttműködés. Emellett meg kell említsem Dániát, Észak-Macedóniát, Csehországot, Szlovákiát, Szlovéniát, Ausztriát, Hollandiát, Olaszországot. Voltak – bár egyszeri, de nagy mennyiségű – rendeléseink az Egyesült Királyságba, az USA-ba, Mexikóba és Oroszországba is. Hosszútávon azt szeretnénk elérni, hogy popularizálva az új termékeinket rendszeresítsük a korábbi egyedi megrendeléseket. Az éllovasok közötti megmaradásra pedig a kérdésedben rejlik a válasz – a brand. Ez tesz minket igazán különlegessé.
Szeretném, ha beszélne kicsit arról, hogy bár a cég közel 10 éves múlttal rendelkezik, mégis hogyan jutott el az exporttevékenység tényleges realizálásához? Hogyan tartja számon a legújabb trendeket? Mennyire jellemző a személyes nemzetközi kapcsolatépítés és milyen részt vállalt ebben a HEPA?
Az exporttevékenységünk 2015-2016 környékén kezdett el beindulni, amikor meghívást kaptunk az európai kraft fesztiválokra. Híre ment a magyarországi kraft forradalomnak és a fel-felbukkanó disztribútorok, sörkereskedők egyre érdekeltebbek lettek a söreinkben. Persze a nemzetközileg elnyert díjaink is nagyban előrevittek bennünket és a partnereinkkel való bizalmi kapcsolat kiépítésében. A cég nemzetközi terjeszkedésével egy időben fordultunk a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökséghez, akik a külgazdasági attasék bevonásával közreműködtek a külföldi partnereinkkel való tárgyalások megszervezésében. Az együttműködésünk azóta is szoros a szervezettel, a részükről nyújtott segítségnek köszönhetően nagyot lendült az exporttevékenységünk. A HEPA jóvoltából és szervezésében részt vehettünk a Riga Food Show-n, ahonnan egy ígéretes üzleti lehetőséggel tértünk vissza.
Ha néhány lépésben kellene összefoglalnia, hogy miképp válhat ma egy kisipari sörfőzde sikeressé a hazai és a nemzetközi színtéren, mik lennének a legmeghatározóbb mérföldkövek?
Design, minőség, ár.