A HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség által koordinált SportTech Hungary több mint egy éve nyújt támogatást a sport területén leginnovatívabb és legelhivatottabb vállalkozásoknak, hogy egyedülálló termékeik és szolgáltatásaik ne csak itthon, de külföldön is sikerrel járjanak.
Az eddigi tapasztalatokról és a program által elért eredményekről 10 résztvevő vállalkozást kérdeztünk. Interjúsorozatunk mostani részében a Padel Factory CEO-ja, Aczél László mesél, aki csapatával nemcsak cégük terjeszkedésén és termékük fejlesztésén, de a hozzá fűződő új sport hazai népszerűsítésén is dolgozik.
A Padel ütősport napjainkban a világ egyik leggyorsabban fejlődő sportága. Kültéren élvezhető leginkább, de Ti, a Padel Factory, annak érdekében, hogy ez a sport a szélsőségesebb időjárási viszonyok esetén is élvezhető és űzhető legyen, egy egyedi sátor fejlesztésével foglalkoztok. Mi az, amit még megosztanál a termékről, illetve rólatok. Mióta vagytok jelen a piacon és honnan jött az ötlet?
Bár nem akarom nagyon a kezdetektől indítani, mert az hosszú lenne, de tudni kell, hogy a szövetségünk már 6 éve létezik, pályákat pedig körülbelül 4-5 éve biztosítunk a sport számára. Mióta pedig csatlakoztunk a nemzetközi padel „mozgalomhoz”, azóta számos megkeresésünk érkezik Észak-Európából, Dániából és Norvágiából, de ugyanígy a Közel-Keletről is, Szaúd-Arábiából, az Emirátusokból és Kuwaitból. Kelet Európában is robbanásszerűen nő a sport, ezért Albániából, Görögországból, Törökország különböző részeiből is érkezett már megkeresés, de most épül például Pozsonyban is az első nagy klub, ahova szintén lehet, hogy szükség lesz a pályáinkra.
Bécsben egyébként már egészen fejlett a sportág köré épült kultúra, de valójában még az sem összehasonlítható a spanyol vagy a skandináv piaccal. Ezzel kapcsolatosan meg is osztanám a legutóbbi utunk történetét, amikor is Stockholmban jártunk. Ott a covid óta az látszik, hogy mindenki megőrül a padelért: ezt jól mutatja az is, hogy van egy csarnokuk, ahol például 22 pálya van. Ez számunkra már egy kicsit indusztriális, mi inkább a 3-5 pályás klubokat céloznánk meg – ahol akár kettőt lehet működtetni Padel Factory sátorral.
De visszakanyarodva a mi ötletünkhöz: gyakorlatilag onnan jött, hogy sok városban nincs nagyon lehetőség a stockholmihoz hasonló nagy csarnokok építésére, és mi szerettünk volna egy olyan megoldást, amivel nem kell az agglomerációba, de még a külső kerületekbe se utazni azért, hogy valaki űzhesse a sportot. Szerettük volna, ha a belváros zöldterületein helyezkednének el ezek a pályák, melyeket a 9 és fél méteres belmagasságú Padel Factory sátraink teljes mértékben képesek lefedni.
És ezek a sátrak ellenállnak például a téli hidegnek is?
Így van. Fűthető és emellett légkondícionálható is a sátor. Fűteni lehet árammal és gázzal is. Az árammal és infrapanelekkel való fűtés vagy a bekötött gázzal való felmelegítés teljesen jól működik. Viszont mind a fűtés, mind a hűtés tökéletesítése abból a szempontból kiemelten fontos, hogy a Közel-Keletről érkező igények esetében a kimondottan meleg időjárást kell figyelembe venni, de vannak olyan területek, ahol viszont az extrém hideg állít minket kihívás elé. Érdekes egyébként, hogy a svédek számára annyira nem volt fontos a fűtés, mert ők hozzászoktak az ottani körülményekhez, és van, hogy 2-3 fokban is kimennek játszani – elég csak maga a sátor.
Ami külön nehézséget okoz, hogy a mi pályánk úgymond egy köztes megoldás, tehát a nyitott pálya és csarnok között van. Így nem elhanyagolható az edukációs feladatunk sem: megértetni azt, hogyha van egy nyitott pályád, és ráteszel egy sátrat, akkor azt fel és le is húzhatod, hogy nyáriasítsd vagy téliesítsd. Nem az történik, hogy van egy csak nyáron használható pályád, vagy egy olyan, ami teljesen beltéri. Ennek fontosságát most még át kell adni a célcsoportnak, de jelenleg ezen is dolgozunk.
Ez szuper, tehát nemcsak hazai, hanem nemzetközi viszonylatban is ismernek már Titeket és érdeklődnek a terméketek iránt.
Inkább úgy fogalmaznék, hogy nagyon sok megkeresésünk van, de amivel még nem állunk kiemelkedően jól, az a konverzió – tehát, hogy valós megrendeléseink is szülessenek az érdeklődésből. Ezen pedig nem segít az, hogy ráadásul a nyersanyagok árai korábban sem voltak olcsóak, de most kimondottan elszálltak, sőt majdnem megduplázódtak. Emiatt folyamatosan keressük is a gyártási lehetőségeket: hol tudunk és milyen piacon tudunk egy kicsit olcsóbban gyártatni. Magyarországon is nézzük a lehetőségeket, mert örülnénk, ha itt lehetne tartani a gyártást, de sajnos nem egyszerű.
A Padel Factory pályák importálásával is foglalkozik, de itt spanyol gyártókapacitásra hagyatkozunk. A portfóliónkban van normál padel pálya és a speciális padel sátor is. Emellett éppen nemrég kezdtünk el gondolkodni mobilpályán is, ugyanis Svédországban van egy Instantpadel nevű pálya, ami öt óra alatt összerakható. Ennél a pályánál nem üvegből, hanem plexiből van a fal, és nem szőnyeg, hanem műanyag lapokból áll össze a padlóborítás. Mivel úgy gondoljuk, hogy sok szempontból jó megoldás lehet ez is, ezért tervezünk egy kollaborációt, hogy a már említett módon ez is felkerülhessen a palettánkba. Fontos, ha valaki megkeres minket, akkor legyen pályában és fedettségben is alternatívája – nyilván mindenkinek más-más megoldás lesz a legjobb.
És hogyan tovább?
Szeretnénk párbeszédet folytatni az aktuális sportminisztériummal, hogy támogassák a padel sport terjedését. 250 pályát szeretnénk lerakni országszerte a következő nyolc évben. Nagyon sok önkormányzattól, egyetemtől iskolától kaptunk pozitív visszajelzést – ha minden jól megy, akkor a jövőben közösen fogunk pályákat telepíteni, sok esetben sátorral együtt. Ha megkapjuk a támogatást, akkor biztosan mondhatom, hogy más sportágaknál olcsóbban és költséghatékonyabban tudunk kinevelni élsportolókat, esetleg olimpikonokat.
Ha már a támogatásokról szó esett akkor térjünk is át SportTech Hungary Programra, ami ugyan más módon ad segítséget, viszont már 2020 óta ti is résztvevői vagytok. Mi motivált arra benneteket, hogy jelentkezzetek? Esetleg külpiacra lépésben szerettetek volna támogatást kapni?
Ahogy mondod, a külpiacra lépés motivált bennünket. Mióta itt vagyunk nagyon sok tapasztalattal, tudással, megkereséssel és beszélgetéssel gazdagodtunk. Egyedül a már említett konverziós arány, amin még szeretnénk sokat javítani. Sokan vannak úgy, hogy „minek építsek sátrat, ha abból az összegből fel lehet húzni két szabadtéri pályát is”. Ezt a vélekedést kell megváltoztassuk és a sátor előnyeit bemutatnunk. A szabadtéri pálya élettartama egy évre vetítve mindössze 6 hónap, míg a Padel Factory sátorral egész évben lehet játszani. Mi ebben hiszünk, mert továbbra sincs a miénkhez hasonló szerkezet.
Említetted, hogy rengeteg hasznos infóval, tudással és megkereséssel is gyarapodtatok a csatlakozás óta, de mi az, amit a leghasznosabbnak gondoltok ezek közül? Melyik miatt érte meg igazán nektek, hogy részesei legyetek a kezdeményezésnek?
Számunkra azért, mert alapvetően volt egy elsődleges ambíciónk, hogy exportra vigyük a Padel Factory-t, és annak ellenére, hogy a terméket még fejleszteni kell, a célközönséget pedig edukálni, a program mindenképpen segít nekünk abban, hogy ezt a kitettséget minimalizáljuk és sikereket érjünk el nemzetközi szinten is.
Sokat jelentettek például azok a beszélgetések, amikor megértettük az amerikai, kanadai vagy görög piac működését, ami végül kapcsolatokat is eredményezett, és hát rengeteg visszajelzés, gondolat született azzal kapcsolatban, hogy hogy érdemes tovább finomítani a terméket.
És a sportnagyköveti rendszerük tudott Titeket támogatni? Sikerült már együttműködnötök valamelyik sportolóval?
Fucsovics Marcival sokat dolgozunk együtt, aki mindig elmondja, hogy ez egy nagyon jó kiegészítő sport, és a tenisz mellett egyébként ő is űzi. Nemrég a Premier Padel nyitott egy csarnokot, ahol – bár a sátrunkat nem tudtuk használni –, de a megnyitón rengetegen ott voltak, köztük számos sportoló, így Marci is, aki még játszott is. Merthogy nemcsak nekünk segít, de a sport hazai fellendítésén is dolgozik, és ezzel párhuzamosan ad nekünk támogatást. Volt már olyan megjelenés, ahol a pályán interjúztatták és közben látszódott a sátrunk is a háttérben. Így készültek a fotók és videók, ami bár direkt módon, de szintén kedvezett nekünk az ismertségnövelés szempontjából. Szóval Marci a sportnak is és egyben a sátornak is a nagykövete.
Illetve, ha jól tudom, jelenleg a szorosan együttműködtök a Rebound Sports-al is.
Igen, velük rengeteget szoktunk beszélni és egyeztetni, ami tökéletes a tapasztalatcserére. És mivel nagyon hasonló területen mozgunk, ez mindenképpen sokat tesz hozzá a fejlődésünkhöz is.
Már részben meséltél a rövid, illetve hosszú távú céljaitokról, de ezekhez mi az a támogatás, amire még számítotok a Sporttech Hungary Programtól?
Ugye részt vehettünk workshopokon, tanácsadáson, támogatnak minket sportnagykövetek, készült rólunk bemutatkozó kisfilm is, tehát jószívvel mondom azt, hogy ez egy igazán sokszínű program. A saját tapasztalatom alapján viszont egyértelműen azt látom, hogy a termék sikere most még annak úgymond a feasibility-jén múlik. Tudunk-e gyártásban is, meg termékben is egy olyat találni, ami optimális a méret, hűtés, fűtés, hóterhelés szempontjából. Elsőként a terméket kell optimalizálnunk, tökéletesítenünk, hogy az megállja a helyét Vancouvertől kezdve Grúziáig vagy a Közel-Keletig. És hát a gyártás legjobb helyen történő kihelyezése is egy fontos mérföldkő lenne, hiszen a know-how-t adjuk mi, és ehhez csak meg kellene találni a megfelelő partnert, aki jó áron, magas minőséggel meg is valósítja, amit mi meg szeretnénk. A közeljövőben talán ezen a két téren lenne legnagyobb szükségünk a HEPA és a Sporttech Hungary Program támogatására.