A nemzetközi vizeken átívelő kereskedelem a modern internacionális gazdaság egyik fő mozgatórugója, hiszen az áruk 90 százalékát még mindig tengeri és folyami hajózással szállítják. Idén jelentősen megnövekedett a tengeri szállítmányozás költsége, meredeken emelkednek a vízi raktárkonténerek bérleti díjai.
2024. április 1. és május 16. között mintegy 30 százalékkal emelkedtek a vízi teherkonténerek bérleti díjai a Távol-Keletet és Észak-Európát összekötő vízi útvonalakon. Április elején egy rakodókonténer bérlése az említett csatornán 3349 dollárba került, ez az index május 16-ára még tovább, 4343 dollárra emelkedett. Az árak még drasztikusabb ugrást mutatnak, ha tavalyi adatokkal számolunk, hiszen 2023. májusától (1456 dollár) 2024. májusára, mindössze egy év alatt közel 200 százalékos áremelkedésen ment keresztül a vízi szállítmányozás költsége az említett útvonalakon- írta a xeneta.com
Még jelentősebb inflációt láthatunk a Távol-Keletről az Egyesült Államok nyugati partjáig terjedő szállítási útvonalakon. Egy konténer bérlésének árfolyama 2023. májusában 1422 dollár körül mozgott, 2024. májusában ugyanaz a szolgáltatás már 4468 dollárba kerül. Ezek az indexek az előzőnél jelentősebb, 314 százalékos áremelkedést mutatnak. A Távol-Kelet és a Földközi-tenger között közlekedő teherhajó konténereinek ára idén május 16-án 5044 dollárra emelkedett, ami 100 százalékos növekedés a 12 hónappal ezelőtti árfolyamhoz (2521 dollár) képest.
Más jelentős útvonalakon valamivel alacsonyabb, de még mindig számottevő áremelkedést láthatunk. A Távol-Keletet és az Egyesült Államok keleti partvidékét összekötő csatornán történő konténerbérlés ára 5584 dollárra emelkedett, ami 198 százalékos növekedést mutat a 12 hónappal ezelőtti árakhoz (2434 dollárra) képest. Nem csupán az áremelkedés mértéke, hanem annak száguldó üteme is aggodalmat okoz az exportőrök körében.
A hasító szolgáltatás-drágulás mögött húzódó indokok sokrétűek, hiszen befolyásolhatja azt a kereslet, (vagyis, hogy adott országok többet, esetleg kevesebbet szállítanak) az országközi kapcsolatok alakulása és a természeti jelenségek is. Természeti okként megemlítendő, hogy történelmi mélypontot ért el a Panama-csatorna vízszintje, így az ottani hatóságok 2023. júniusa óta korlátozzák az áthaladó hajók számát és méretét. Mindez jelentős fennakadásokat okoz a globális hajózásban és a nemzetközi kereskedelemben – írta a World Weather Attribution.
A fentieken túl a tengeri fuvarozást a Vörös-tenger instabil geopolitikai helyzete is tovább nehezíti, lelassítva a nemzetközi kereskedelem árucseréjét, nagyban késleltetve vagy meghiúsítva bizonyos termékek megérkezését. Az importáló cégek az utóbbi hónapok krízishelyzetei miatt elővigyázatosabbak lettek, ezért általában nagyobb mennyiségben rendelik meg az árukat, többlet esetén egy raktárházban tárolva azokat, annak érdekében, hogy az esetleges késések ne okozzanak termékhiányt.