Már a ’90-es évek közepén az „évszázad projektjeként” is emlegették azt a gazdasági és politikai tekintetben fontos vasúti kezdeményezést, amely a 2017-es üzembe helyezése óta mintegy 2,4 millió tonna szállított áruforgalmával napjaink egyik legjelentősebb logisztikai gócpontjává nőtte ki magát – közli az Anadolu Ajansı török hírportál.
A Baku-Tbiliszi-Kars (BTK) vasútvonal teljes hossza 829 km, az útvonal 504 km-en szeli át Azerbajdzsánt, 246 km-en Grúziát és 79 km-en Törökországot. A keletről – például a Kínából, vagy a Dél-Koreából – érkező árukat a direkt erre a célra megépített teherszállító hajókkal szállítják Kazahsztánból Azerbajdzsánba. A vasútvonal célkitűzése, hogy 2034-ig 17 millió tonna teherforgalmat bonyolítson le. A Baku-Tbiliszi-Kars vasútvonalon 2022-ben 691 ezer tonna áru szállítását bonyolították le.
„Nincs ennél rövidebb útvonal Ázsia és Európa között. Az a célunk, hogy olyan tarifákat állapítsunk meg, amelyek nagyon vonzóvá teszik a vasútvonal használatát. Hosszú távon a teherfogalom növekedni fog, ami magas bevételt, magas megtérülést, új munkahelyeket és együttműködéseket jelent.” – fogalmazott Ilham Alijev azeri elnök.
A teherforgalmon kívül az útvonalon folytatott személyszállítás terén is kiemelt jelentőséggel bír, amelynek fontosságát Recep Tayyip Erdogan, török államfő több ízben is aláhúzta: „A gazdasági érték és a személyszállítás stratégiai jelentőségű, ez kétségen felül áll.”
Nem titok, hogy a BTK vasútvonal stratégiai jelentősége az Azerbajdzsán és Örményország közötti hegyi-karabahi konfliktus kirobbanásával és a diplomáciai kapcsolatok befagyasztásával vonható párhuzamba. A szövetségesek hamar felismerték a globális gazdaságban betöltött lehetőségüket, ám a régióra gyakorolt instabil jelenléte miatt Jereván nem kapott helyet a tárgyalóasztalnál, így a vasúti nyomvonalból is kihagyták.
Tudniillik, a 2017-ben átadott Baku-Tbiliszi-Kars vasúti hármasnak köszönhetően akár tizenöt nappal is rövidülhet az Ázsia és Európa közötti szállítás időtartama. Tengeri szállítással korábban, megközelítőleg hatvan napig tartott a megrakott konténerek Ázsiából – Afrikán keresztül – Európába történő szállítása. A szállítási időből jelentősen még akkor sem sikerült faragniuk, ha Oroszország területén keresztül bonyolították azt.
A Baku-Tbiliszi-Kars vonal Kína és Európa közötti logisztikai megoldások egyik sikertörténete, amely Magyarországra vonatkozóan is meglehetősen nagy jelentőségű, hiszen a megléte hatékony alternatívát teremtett a Dél-Kaukázus, továbbá Közép- és Kelet-Ázsia az európai piacokba való becsatornázásához.