Az Európai Bizottság hatékonyabbá és fenntarthatóbbá tenné a teherszállítást azáltal, hogy javítják a vasúti infrastruktúra működtetését, erőteljesebb ösztönzőket kínálnak az alacsony kibocsátású teherautók használatához, és fejlesztik a teherszállításból származó üvegházhatásúgáz-kibocsátásra vonatkozó információszolgáltatást.
Az Európai Bizottság célja a teherszállítási ágazat hatékonyságának növelése és egyrészt annak elősegítése, hogy hozzájáruljon az európai zöld megállapodásban foglalt azon cél eléréséhez, hogy a közlekedésből származó kibocsátások 2050-ig 90 százalékkal csökkenjenek, másrészt az uniós egységes piac további növekedésének lehetővé tétele – olvasható az Európai Bizottság közleményében.
Vasúti kapacitás
Az új vasúti pályák építése költséges, és az EU-ban található vasúti vonalak egyre zsúfoltabbak. A javasolt rendelet optimalizálja ezek használatát, javítja a határokon átnyúló koordinációt, növeli a pontosságot és a megbízhatóságot, és végső soron több árufuvarozó vállalkozást vonz a vasúti ágazatba.
Az utasok további vasúti szolgáltatásokat fognak élvezni, mivel javulni fog a hálózati kapacitás kihasználtsága, ami pozitív hatással lesz a határon átnyúló szolgáltatásokra, többek között azáltal, hogy sűrűbb csatlakozásokat és korábbi jegyfoglalást tesz lehetővé.
Alacsony kibocsátású tehergépjárművek
Az EU-ban a teheráru-szállítás több mint fele közúton történik (2020-as adat), és ez a szállítási mód jelentősen hozzájárul az üvegházhatásúgáz-kibocsátáshoz. A méretek és az össztömeg megállapításáról szóló jelenlegi irányelv meghatározza a nehézgépjárművek maximális hosszát, szélességét és magasságát.
A javaslat felülvizsgálja ezeket a szabályokat annak érdekében, hogy nagyobb mennyiségú rakományt tegyen lehetővé a kibocsátásmentes technológiákat használó járművek esetében, mivel az ilyen technológiákkal működő járművek általában nehezebbek, így a külön szabályozás hiányában versenyhátrányban vannak belsőégésű motorral szerelt társaikkal szemben. Ez várhatóan ösztönözni fogja a tisztább járművek és technológiák elterjedését.
Ösztönözni kell továbbá az aerodinamikai szempontból kedvezőbb vezetőfülkék és egyéb energiatakarékos eszközök elterjedését.
A javaslat azzal kapcsolatban is egyértelműsíti a szabályokat, hogy bizonyos feltételek mellett a határokon átnyúló forgalomban mikor lehet nehezebb és hosszabb járműveket használni, mivel ezt egyes tagállamok jelenleg is engedélyezik. Ez magában foglalja annak egyértelművé tételét, hogy azok a tagállamok, amelyek területükön európai moduláris rendszereket (EMS) engedélyeznek, ezeket a szomszédos tagállamok közötti nemzetközi műveletek során is használhatják majd, méghozzá úgy, hogy nem lesz szükség kétoldalú megállapodásra, és a használat nem lesz csupán egyetlen határ átlépésére korlátozva.
Az intermodális szállítás, vagyis az olyan szállítás ösztönzése érdekében, amikor az árukat két vagy több szállítási mód igénybevételével, de szabványosított rakományegységgel (például konténerrel, pótkocsival vagy mással) szállítják, a tehergépkocsik, pótkocsik és félpótkocsik többlettömeg szállíthatnak. Emellett a magas kocka típusú konténerek szabványos járművekkel történő szállításának megkönnyítése érdekében az engedélyezett magasság is nagyobb lesz.
CountEmissionsEU: a karbonlábnyomok összehasonlítása
Az Európai Bizottság az üvegházhatásúgáz-kibocsátás kiszámításához közös módszertani megközelítést javasol a vállalatok számára.
A javasolt módszertan a személy- és teherszállítási láncok működéséből eredő üvegházhatásúgáz-kibocsátás számszerűsítésére és jelentésére vonatkozó, nemrégiben elfogadott ISO/CEN szabványon alapul.
A „háztól házig” történő kibocsátásokra vonatkozó megbízható adatok az üzemeltetők számára lehetővé teszik szolgáltatásaik összehasonlítását, a fogyasztók számára pedig, hogy megalapozott döntéseket hozzanak az utazási és szállítási lehetőségekről.