Az elmúlt években az online vásárlások száma ugrásszerűen megnőtt. Az Amazon, a Shein és a Temu a legnépszerűbbek, de egyre többen találnak rá a használtcikk-piacokra is, a vállalkozásoknak pedig folyamatosan alkalmazkodniuk kell a változó fogyasztói preferenciákhoz.
Az online webáruházak hatalmas áruválasztékot kínálnak, általában versenyképes árakon, így nem meglepő, hogy népszerűségük egyre csak növekszik. Az Ubuy nemzetközi online áruház friss tanulmánya a világ több mint 50 országát vizsgálta, és rangsorolta, hogy hol költenek a vásárlók évente a legtöbbet online vásárlásra, valamint, hogy mely árukategóriák a legnépszerűbbek – írja az Euronews.
Fontos kiemelni, hogy a közösségi média folyamatosan befolyásolja a fogyasztók vásárlási döntéseit. A felmérés készítői szerint
„a legfrissebb statisztikák egyértelmű tendenciát mutatnak: több ember vásárol a telefonján és a közösségi médián keresztül, mint valaha.”
Ezért
„a vállalkozásoknak naprakésznek kell lenniük a technológiai fejlődésekkel, és alkalmazkodniuk kell a változó fogyasztói preferenciákhoz, hogy versenyképesek maradjanak a globális piacon.”
Hol költik a legtöbbet online vásárlásra?
Dánia viszi a prímet: a fogyasztók évente 3426,47 dollárt (közel 1,3 millió forintot) költenek fejenként. A legtöbbet cipőkre és ruhákra költik, és a 20-39 éves korosztályba tartozó dánok közel 90 százaléka vásárol online. A kerti kellékek és a bútorok szintén népszerűek.
Mindez főként annak köszönhető, hogy Dániában az e-kereskedelmi ágazat igen fejlett és széles körben elterjedt, s a mobilvásárlás tekintetében szintén az élen járnak. Az olyan globális szereplők, mint az eBay és az Amazon szilárdan megvetették lábukat a dán piacon, valamint az olyan kisebb, de majdnem ugyanolyan kedvelt európai oldalak is, mint a Zalando.
Érdemes kiemelni az influenszerek szerepét is, az általuk ajánlott termékek híre az olyan csatornákon keresztül jut el a fogyasztókhoz, mint a YouTube, a Facebook és az Instagram, és ezek az ajánlott termékek általában rendkívüli népszerűségre tesznek szert.
A második helyen az Egyesült Államok áll, ahol a fogyasztók 92 százaléka vásárol online, és évente fejenként 3389,03 dollárt (körülbelül 1,2 millió forintot) költenek. A 25-34 éves korosztályba tartozó vásárlók leginkább elektronikai és divatcikkeket vásároltak.
A harmadik helyen Dél-Korea végzett, ahol a 20-40 éves korosztályban az élelmiszerek és italok, valamint a ruházati cikkek voltak a legnépszerűbbek. A dél-koreaiak mintegy 96 százaléka rendszeresen vásárol online. Az e-kereskedelem többek között azért is virágzik Dél-Koreában, mert a wi-fi széles körben elérhető, olcsó és megbízható. Másrészt a dél-koreaiak egy része rendelkezik második telefonnal is, amelyet játékra, vásárlásra és szórakozásra használ, gyakran teljesen elkülönítve a munkaügyektől. Az online vásárlás egyik fő mozgatórugója az unalom: a vásárlást a napi ingázás során végzik, amely átlagosan 96 perces időtartamú.
A negyedik helyen végzett Egyesült Királyságban is magas az online vásárlások száma, a fogyasztók mintegy 98 százaléka gyakran vásárol online. A 25-34 éves korosztályban a szépségápolási, divat- és elektronikai cikkeket vásárolták a legtöbbet. Különösen népszerűek az olyan weboldalak, mint a Boohoo, a Shein és a Temu, valamint az olyan használtcikk-piacok is, mint a Vinted és az eBay. Az online vásárlás az Egyesült Királyságban különösen a világjárványt követően élénkült meg, amikor a brit fogyasztók közül sokan elkezdték az online élelmiszer-szállítást igénybe venni.
Az olyan nagyvárosokban, mint például London, az elmúlt néhány évben több nagyáruház is bezárt, mivel az online vásárlás egyre népszerűbbé vált. Egyes vállalkozások, amelyek bár bezárták fizikai üzleteiket, továbbra is kínálják ugyanazokat a termékeket, de már a weboldalukon, ezáltal több vásárlót vonzva.
*****
A Temu webáruház eltökélten hódítja meg az európai piacot – köztük Magyarországot is. Korábban publikált cikkünket a témában ITT érheti el.