A nemzetközi üzleti világ számos kihívást gördít a vállalkozók elé. Csakhogy néhányat említsünk, korábbi kiadványainkban szó esett már a digitalizáció szerepéről és fontosságáról, a folyton változó vámszabályozásokról vagy a generációváltással járó kihívásokról. Az új trendek és a nemzetközi versenyből adódó feszített piaci konkurálás is nagyban befolyásolják a vállalatok sikerességét. Azonban mindezek mellett számolnunk kell azzal a nem kézzel fogható keretrendszerrel is, amely elengedhetetlen a sikeres üzletkötés és egy adott cég hírnevének tekintetében. Ez pedig nem más, mint az üzleti etikett, a tárgyalástechnikai ismeretek és a viselkedéskultúra legfinomabb részleteinek elsajátítása.
A globalizáció hatásait az üzleti világ szereplői közvetlenül, első kézből tapasztalják. A különböző kultúrák és idegen nyelvek a nemzetközi színtéren betöltött szerepe soha nem tapasztalt jelentőséggel bír. Rohamos gazdasági fejlődésüknek köszönhetően – szemben a néhány évtizedes trendekkel – a kereskedelmi központok egyre keletebbre tolódnak, és a közel-keleti vagy ázsiai gazdasági szereplők felerősödő jelenléte új gyökereket ver a nemzetközi kommunikáció, ezáltal pedig az üzletkötés tekintetében.
Honlapunkon olvashatják azt az interjút, melynek során Nagy Bélával, a Kőröstej csoport cégvezetőjével beszélgettünk, aki számos érdekességet osztott meg a közel-keleti országokkal történő üzletkötés érdekességeiről. „Az arab vevőkkel folytatott tárgyalás alappillére az alku és a személyes kapcsolat. Fontos a nagyvonalúság, a megfelelő tárgyalási körülmények megteremtése. A nyugati partnereinknél sem elhanyagolható a jelenléten alapuló tárgyalási folyamat, viszont a keleti vevők kifejezetten nagy hangsúlyt fektetnek a maximális bizalmi kapcsolaton alapuló üzletkötésre.” – mondta.
Látjuk tehát, hogy a kulturális ütközések milyen szerepet játszanak az üzleti világban. De említhetnénk a mögöttünk álló pandémiát is, az online jelenlét előtérbe kerülését, azokat a szokatlan körülményeket, amelyeket a koronavírus előtt aligha ismertünk.
A világban végbemenő, a nemzetközi kereskedelemre óriási hatást gyakorló változások megkövetelik a cégképviselők, üzletkötők, gyártók és eladók naprakészségét, hiszen mint ahogyan azt írásunk címe is jelzi: „A kellő szakmai felkészültség csak félsiker.”
A HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség és az Enterprise Europe Network Export Kisokos sorozatának „Tudatos felkészülés üzletember találkozókra” c. kiadványában részletes tájékoztatást és megannyi hasznos információt olvashatnak a sikeres üzleti tárgyalásokra történő felkészülésről, a prezentációk, cégbemutatók összeállításáról, a tárgyalási kommunikáció kulisszatitkairól. Készüljön hát tudatosan a soron következő üzleti tárgyalására!