Kiállításra járni érdemes. Három sikertörténet, két vállalattól, egy nemzetközi kiállításról. Akár több százezer eurós megrendeléseket is hozhat egy cégnek az expókon való részvétel.
Németország Európa motorja. Az Európai Unió legnagyobb gazdasága hatalmas, 80 millió fős piacával Magyarország első számú export célpontja. A Központi Statisztikai Hivatal kimutatásai alapján az elmúlt években trendszerűen nőtt a Németországba irányuló magyar árukivitel, és 2022-ben értékében meghaladta a 13 ezer milliárd forintot.
A fizikai közelség, az Európai Unió jelentette szabad piac, a történelmi hagyományok és a hazánkban realizálódott nagyszámú német beruházásból fakadó gazdasági összefonódások egyaránt segítik a magyar-német kétoldalú kereskedelem bővülését.
Ezek alapján akár azt is hihetnénk, hogy a német exportpiacra belépni egyszerű, hiszen magyar vállalatok sora által kitaposott ösvényen jár az, aki exportálni szeretne a Német Szövetségi Köztársaságba.
A helyzet azonban korántsem ilyen egyszerű. A német piacon rendkívül kiélezett verseny zajlik a piaci szereplők között, épp ezért itt a cégeknek nagyon magas elvárásoknak kell megfelelniük. Egy ilyen szoros versenyhelyzetben rendkívül fontos, hogy egy exportőr képes legyen beazonosítani a megfelelő csatornát a leendő német partnerekhez, illetve megtalálja a legalkalmasabb felületet, ahol bebizonyíthatja, hogy a német piacra érett és versenyképes terméket kínál.
Erre pedig kiváló lehetőséget jelent a helyi expókon, vásárokon való megjelenés, melyek során komoly üzletek köttetnek és nem ritka, hogy a kiállító magyar cégek jelentős megrendeléssekkel a tarsolyukban térnek haza egy-egy kiállításról.
Hogy mennyire kifizetődő megjelenni az ilyen jellegű eseményeken egy vállalkozásnak, mi sem bizonyítja jobban, mint a valós exportpiaci sikerek, amelyekből szerencsére nincs hiány. Legutóbb a 2022-es frankfurti CPhI expón a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség standján megjelent vállalatoktól érkeztek példaértékű hírek.
Az eseményen megjelenők közül a Vinyl Kft. a CPhI2022 kiállítást követően több százezer euró összértékű kereskedelmi szerződést kötött egy németországi székhelyű vállalattal és több tízezer amerikai dollár értékben egyszeri szállításra szerződött egy kínai megrendelővel. Utóbbi eset jól mutatja, hogy egy nemzetközi jelentőségű eseményen nem csak a szervező országból, hanem a rendezvényre látogató más nemzetiségű partnerektől is szerezhetünk megrendeléseket. Ezt támasztja alá egy, az említett expót követően köttetett másik nagy üzleti megállapodás is, ami egy magyar vitamin és étrendkiegészítő gyártó cég és egy vietnámi vállalat között jött létre százezer dolláros nagyságrendben. Az ehhez hasonló sikertörténetek rámutatnak a kiállításokon való megjelenés fontosságára és előnyeire.