A középső folyosóként is emlegetett Transz-Kaszpi Nemzetközi Közlekedési Útvonal (TITR) egy Kínát és Európát összekötő multimodális közlekedési folyosó, amely az utóbbi időben fokozott figyelmet kapott. Most pedig a PTC Cargo, egy kazah magánüzemeltető előállt az útvonal fejlesztési terveivel – írja a zakon.kz.
„Kazahsztánnak az útvonalhoz viszonyított kedvező földrajzi helyzete minden előfeltételt biztosít ahhoz, hogy a régióban aktívan beruházzunk a közlekedési folyosó fejlesztésébe” – mondta Olzas Silterkanov, a PTC Cargo kazah magánüzemeltető vezetője.
Véleménye szerint a jelenlegi globális geopolitikai helyzet azt mutatja, hogy sürgősen ki kell alakítani az összes alternatív áruszállítási útvonalat valamennyi szállítási móddal bezárólagosan. A Világbank szakértői is ugyanerre a következtetésre jutottak a „Közepes kereskedelmi és közlekedési folyosó” című nemrégiben készült tanulmányukban.
„A jelenlegi geopolitikai helyzet megnövelte az érdeklődést a TITR, mint transzkontinentális kereskedelmi útvonal iránt. Ugyanakkor kereskedelmi és gazdasági szempontból a TITR elsősorban a kereskedelmi útvonalak diverzifikálását és a közlekedési elérhetőség javítását teszi lehetővé Azerbajdzsán, Georgia és Kazahsztán számára” – áll a tanulmányban.
A Világbank elemzői megjegyzik továbbá, hogy a TITR működési hatékonyságának növelését előirányzó forgatókönyv szerint 2030-ra a Kaszpi-tengeren keresztül történő szállítás volumene 2021-hez képest várhatóan megháromszorozódik, és 11 millió tonnára emelkedik. Számításaik alapján ebből mintegy 4 millió tonnányi konténerforgalom prognosztizálható.
„Mint tudjuk, az útvonalon évente akár 10 millió tonna áru szállítására is lehetőség van, beleértve akár 200 000 konténert is az európai országok irányába. Ez kolosszális szám a tranzit számára, figyelembe véve az ezen a szakaszon meglévő infrastruktúrát” – értékeli a helyzetet a PTC Cargo vezetője.
Olzhas Shilterkhanov megjegyezte, hogy a Transz-Kaszpi Nemzetközi Közlekedési Útvonal üzemeltetői rendszerének létrehozása, a szűk keresztmetszetek megszüntetése, valamint a kikötői és vasúti infrastruktúra bővítése mind pozitív hatással van a szolgáltatások minőségére és csökkenti a szállítási időt. Továbbá szerinte az állami és a magáncégek közötti kölcsönhatási mechanizmusok javítása segít felgyorsítani az infrastrukturális problémák megoldását.
A PTC Cargo vezetője úgy véli, hogy az infrastrukturális projektek magánvállalkozások általi megvalósítása segít optimalizálni a határidőket, és minőségileg növeli az útvonal és a teljes logisztikai folyamat vonzerejét.
A Világbank szakértői szerint a TITR hatékonyságának és kapacitásbővülésének egyik fontos feltétele a folyosó menti infrastruktúra és a berendezések állapotának javítása. Bár azok az országok, amelyek területén a folyosó áthalad, elfogadtak – a kapacitás növelése érdekében – egy menetrendet a szakértők úgy vélik, hogy számos olyan kérdés van, amelyet prioritásként kell kezelni a kockázatok elkerülése érdekében. Ilyen a vasút és a tengeri kikötők közötti kapcsolat, a bizonyos típusú berendezések beszerzése, valamint a kikötői műveletek időjárási viszonyoktól való függésének kezelése.
„Biztosak vagyunk abban, hogy az útvonalon a teherforgalom évről évre növekedni fog, és az infrastruktúra bővítésének kulcsszerepe lesz” – állítja Olzas Silterkanov, aki saját vállalatának tapasztalatait hozza fel példaként.
Amint arról már korábban beszámoltunk, 2023-ban az RTS Holding vállalatcsoport megkezdte a poti multimodális terminál építését.
A kikötői terminál építése lesz az első kazahsztáni infrastrukturális projekt, amelyet a TITR útvonal egyik referenciapontján, Georgia egyik legnagyobb kikötőjében, Potiban hajtanak végre. A projekt megvalósítása pedig lehetővé teszi, hogy konténervonatokat alakítsanak ki egy útvonalon, valamint különböző terminálszolgáltatásokat nyújtsanak a szárazáruk átcsomagolásával és a konténerek tárolásával kapcsolatban.
A beruházás teljes volumene több mint 20 millió dollárt tesz ki. Az építkezés befejezése az idei év augusztusára várható, azonban a vállalat már most is aktívan használja a poti kikötőt az Európából Közép-Ázsiába irányuló konténeres rakományok szállítására.